Aktuality archív
BARRY WINDSOR-SMITH
Barry Windsor-Smith (dále jen BWS) se narodil 25.května 1949 v Anglii. V Londýně vystudoval tříletou uměleckou školu, kterou ukončil s titulem v oboru „Industrial Design“ a „Illustration“. Téměř okamžitě začal pracovat pro Marvel Comics, kde mu první práce (nejdříve jenom obálky) vyšly už v roce 1967. Do konce šedesátých let se pak podílel na celé řadě comicsových sérií, např. X-men, Daredevil, The Mighty Avengers nebo Silver Surfer.V roce 1970 započal práci na nově vzniklé sérii Conan the Barbarian, jejíž odkaz se pak vytrvale odráží v celé jeho pozdější kariéře. Nejenom že v průběhu let 1970-73 nakreslil prvních 25 dílů této série (snad s výjimkou dvou čísel), ale spolupracoval i na sériích Savage Tales, The Savage Sword of Conan a Kull the Conqueror. Prakticky do dnešního dne pak tvoří různá „conanovská“ portfolia, ilustrace, plakáty či obálky k souborným reprintům.
V druhé polovině sedmdesátých let se BWS věnoval spíš ilustrátorské a malířské práci pro vlastní firmu The Gorblimey Press, což jsou počiny z pohledu výhradně comicsového fanouška nedůležité, leč z pohledu fanouška výtvarného naprosto famózní a nepřehlédnutelné. V polovině osmdesátých let se pak vrátil ve větší míře k práci na comicsech, a to opět v rámci vydavatelství Marvel, pro které kreslil série jako Machine Man, The Uncanny X-men, The New Mutant, Fantastic Four či Wolverine. U toho posledního pak nemožno nevzpomenout fenomenální minisérii Weapon X, která se od běžného průměru superhrdinských comicsů liší jak grafickou úpravou, tak netradičním způsobem vyprávění a činí z tohoto dílka přelomový comics srovnatelný (minimálně v intencích osobního života obou hrdinů) s Millerovým Dark Knight Returns.
V roce 1990 se stal BWS jednou z vůdčích osobností vydavatelství Valiant, pro které kreslil série Archer&Armstrong, Solar: The Man of Atom, Eternal Warrior, X-O Manowar a pár dalších. Později, v roce 1993, se spolupodílel na vzniku série Rune pro vydavatelství Malibu a ještě o něco později pracoval i pro vydavatelství Image, především na sérii Wildstorm Rising.
V roce 1995 byl už natolik za vodou, že si mohl založit vlastní studio (Windsor-Smith Studio). Od té doby se věnuje většinou už jenom tvorbě obálek, „kra?asům“ a vlastním projektům, jako je například dvanáctidílná série Storyteller (z níž devět sešitů vydal Dark Horse) nebo grafická novela Adastra in Africa (vydaná u Fantagraphics). Zatím posledním výraznějším počinem bylo vydání dvou obrazových alb nazvaných Opus 1 a 2, které přehledně mapují jeho víc než třicetiletou kariéru kreslíře, a také odhalují mnoho mysteriózních detailů z jeho osobního života.
Je potřeba zdůraznit, že BWS není jenom comicsový kreslíř a obálkář. Je to především talentovaný ilustrátor, malíř a designér, jehož práce jsou vysoce ceněny i mimo comicsovou komunitu. V jeho tvorbě možno vypozorovat inspiraci celou řadou autorů, v comicsu je to především Jack Kirby (kterého se ze začátku snažil otrocky kopírovat), v ostatní tvorbě pak třeba Alfons Mucha. Jeho comicsová kresba je charakteristická vysokou dynamičností, lehce frazettovskou kompozicí a zvláštním sí?ovaným nebo subhorizontálním šrafováním. V ilustrátorských pracích vyniká výrazný smysl pro realističnost, občas až neuvěřitelná detailnost, dech beroucí barvy a odvaha experimentovat s kreslířskými technikami.
Pro ty, kterým ještě nedošlo, proč o tomto kreslíři píšu (kromě takových nepodstatných důvodů, jako například, že je to jedna z nejvýraznějších osobností comicsové scény), můžu dodat, že prvních osm sešitů série Conan the Barbarian vyšlo před nějakým časem v podobě Comicsových legend 1, a to díky společné péči vydavatelství Crew a Netopejr. Tento comics vám může posloužit jako perfektní ukázka velice rané tvorby Barryho Smithe, a pokud všechno dobře půjde, třeba někdy dostanete příležitost shlédnout v této edici i jeho práce pozdější.
vloženo: 27.10.2002