Tarotovýma očima
Alejandro Jodorowsky je mág, který si vybudoval vlastní spirituálně - okultní kosmologii, která je v souladu jak se starými tradicemi jako je tarot, mexický šamanismus, alchymie, zen buddhismus, kabala, tak tvůrčím chaosem a techno okultismem. Jorodowsky mluví o psycho magii nebo psycho šamanismu. Mistr ke své tvorbě vždy přistupuje z tisíce úhlů a inspiraci čerpá ze všech možných směrů.
Jeho tvůrčí metody jsou vždycky nepředvídatelné. Například pro své filmy El Topo a The Holy Mountain použil zajímavou metodu jak skládat hudbu, kde se přes náhodu pracuje s neviditelnou prozřetelností a podvědomím. „Koupil jsem si partitury Beethovena a Bacha, rozstříhal jsem je do pentagramů a zcela náhodně je slepil a tím vznikli nové kompozice.“ Tento trik později rádi používali Brian Eno a David Bowie.
Dle Jorodowskyho Incala nevymyslel, ale původní jiskra celého příběhu k němu přišla ve snu. Tím naznačuje, že Incal je archetypálním příběhem, který tady již byl, je a bude. Jde o iniciační cestu, při které dochází ke zdvojení, je tu přerod, pád, zapomnění a nový začátek. A to vše ve formě podivného snu, který je skutečnější než skutečnost. Epopej střídá tajný příběh. Hravě se zde střídá mesiášská role hrdiny s jeho tragikomickým zakopáváním.
„Vše je ve všem“ – Nicolas de Cues
Ohraným inspiračním zdrojem a paprskem, který jak modrý laser prochází celým příběhem je systém tarotových karet. Zde jsou použity k vnitřní meditaci, která svým archetypálním symbolismem odkrývá velký příběh. Je tu hrdina John DiFool nebo-li Fool nebo-li Blázen. Divoká karta bez čísla znamenající hravost, kreativnost, spontánnost, ale i nezodpovědnost a lehkomyslnost kráčející s hlavou v oblacích do propasti. John, jako na oné kartě, je doprovázen zvířetem, zde mluvícím ptákem Deepo, který ztvárňuje zvířecí část hrdiny. Jeho syn Solune je Slunce a Luna tarotu spojená dohromady do podoby hermafrodita, který dosáhne božského. Protože všichni (ať jsme průměrní jak jen můžeme být) v sobě máme zárodek božského. Pak tu je destrukce Techno věže reflektující negativní 16. kartu, kde Věž jako symbol falešných představ a pýchy se hroutí kvůli špatným základům a marnosti. Planeta Berg má 78 bilionů obyvatel. Stejně jako je 78 karet tarotu. Nemluvě o všudy přítomném číslu 7 a všechny jeho permutace. Postava Animah je samozřejmě ztělesněním jungiánského konceptu Animy, ženské části mužské psyché. A takto by se dalo pokračovat do nekonečna.
Ale tarot zde hraje roli jak kolektivního nevědomí, tak individuální cesty a významů, která působí přímo na čtenáře, který může zkoumat vlastní nitro. Jorodowsky k tomu prohlásil: „Každý si dělá vlastní tarot. Já osobně jsem aplikoval své znalosti čínské kultury a I Ching, kde je čtverec Země a čtverec Nebe. V Incalu je čtverec Země, sestup ke dnu, k tomu co je dole, přechod přes galaxii a vstup do nevědomí. Z druhé části tu je stoupání k super vědomí, k tomu co je nahoře, k čtverci Nebe. Číňané to vysvětlují jako dvojitý magický čtverec.“ Co je nahoře je také dole, jak se říká. Proto se příběh dotýká jak současnosti, tak velké symboly a kosmické mytologie mimo čas a prostor.
Jorodowsky je také úspěšným terapeutem pracující s energii našeho rodokmenů, kde síly předešlých generacích jsou stále uvnitř nás a ovlivňují nás. Výtvarník Moebus se podal této terapii a řada jeho osobní historie se takto dostala do ztvárnění postav. Metabaron je vizuálně postaven na jeho dědovi, Animah a Tanatah jsou jeho sestry a dvě strany jeho matky a překvapivě John DiFool je zčásti jeho otec a zčásti jeho otčím. „Stalo se to zcela nevědomě. Říkal jsem si, proč je tvář Johna tak nesympatická, nekomerční a ani není příjemná na koukání a je těžká na kreslení. Moje rodina se zde vynořila.“ Jak pravil Castaneda: „Být ve shodě se záměrem.“ A to jsem se dotkl jen špičky gigantického ledovce…
Tom Komárek
Novinář, publicista, kytarista a skladatel Secret 9 Beat