crew.cz | články

Články

PROSTÉ UMĚNÍ KONVERZACE ANEB UKÁZKY S PŘEDNÁŠKOU

ČÁST TŘETÍ: KOMIKSY

Tohle je už… moment… třetí článek o mistrech dialogů. Minule jsme psali o knihách a o u papíru zůstaneme i v tomhle čísle. Ne, nebudeme se zmiňovat a autorech žertovných textů na narozeninových pohlednicích, tenhle text je věnovaný borcům, kteří si podmanili komiksový svět. Protože, i když se vám to bude zdát divné, tak komiksy nejsou jen o obrázcích nabušených chlápků v barevných kostýmech.

Komiksy mají jednu základní nevýhodu a tou je prostor. Klasický komiks má něco kolem čtyřiadvaceti stránek, na které se musí vejít smysluplný příběh (mluvíme o mainstreamovém komiksu – intelektuální komiksy samozřejmě příběh nepotřebují), ve kterém dojde aspoň k jednomu zvratu, k jedné akci… a přiho<a href="https://kupikvadrat.ba/">prodaja stanova</a><br>
<a href="https://tipo.ba/">pik</a><br>
<a href="https://smrtovnica.ba">smrtovnice avaz</a><br>dí se něco, co posune děj o kus dál. Čili teoreticky na dialogy už moc místa nezbývá.
A přesto tam jsou – a jsou dost často i dobré. Protože jsou lidé, kteří se s jedním zvratem, jednou akcí a posunutím děje nespokojí. A dnes se podíváme na ty nejlepší z nich.

TVRĎÁCI
Pokud bych měl ze všech autorů, o kterých v téhle sérii bude psát, vybrat ty nejdůležitější, ty, které by si měli začínající dialogmaisteři nastudovat, tak by to byl Christopher McDonald za knihy, Whedon a Sorkin za seriály, Shane Black za filmy… a Brian Michael Bendis za komiksy. Protože Bendis je bezpochyby jedna z největších komiksových hvězd – ostatně, aby taky ne, když píše polovinu všech vycházejících komiksů. Tenhle komiksový grafoman (mimochodem, taky je malíř… to už ale nedělá, což je docela klika, protože psaní scénářů mu jde podstatně líp) by sice nedokázal napsat vygradovaný příběh, ani kdyby tím mohl vyřešit veškeré problémy rozvojových zemí (jeho story jsou sice skvěle rozehrané, ale skoro vždycky vyšumí do ztracena) ale jakmile začnou postavy mluvit, odpustíte mu všechno a už se jen vezete. A Bendis to ví a dokáže toho využít – takže se nebojí udělat klidně celý díl, který spočívá v tom, že jsou dva lidé zavření ve výslechové místnosti. Viz tenhle příklad z komiksu Alias, ve kterou hrdinku zpracovává policista.

„Pořád máte ty… jak se to mu říká…“
„Co?“
„No… jak se tomu říká…“
„Nechápu…“
„Ty… ty schopnosti a možnosti, kterými normální smrtelník nevládne.!
„Asi jo.“
„Asi jo?“
„Mám. Mám je.“
„Bezva. Ale už nejste superhrdinka?“
„Ne.“
„V penzi?“
„Jo.“
„A co umíte?“
„Nevím… Věci.“
„Jste silná?“
„Silnější než vy? Ano.“
„Vyhrožujete mi?“
„Ne. Odpovídám na vaši otázku.“
„Hmm.“
„Ale jestli se ptáte, tak ano. Mohla bych… kdybych chtěla… klidně odejít. Ale neodejdu.“
„Pořád mi to zní jako vyhrožování.“
„No… to je váš problém. Nemyslela jsem to tak.“
„Tak proč to neuděláte?“
„Proč odsud neodejdu? No, řekla bych, že bych si tím docela zadělala na problémy, ne?“
„Umíte lítat?“
„Ani ne.“
„Ani ne?“
„Ani ne.“
„Co to znamená „ani ne“?“
„To znamená ani ne. Já… já… umím vzlítnout… jo? Ale neumím… neumím zase tak dobře přistávat. Takže to zas tak moc často nedělám. Jako spousta věcí na světě, ani lítání není taková sranda, jak si představujete. Věřte mi.“
„Možná to chce cvičit?“
„Myslíte?“
„Takže už nenosíte kostým? Slušel vám.“
„Neříkejte.“
„Proč ho nemáte? Proč nenosíte kostým?“
„Nejsem to já.“
„Já bych kostým nosil.“
„Proč to teda neděláte?“
„Je to symbol. Může znamenat hodně. Vezměte si třeba Fantastickou čtyřku… nebo Captaina Americu.“
„Captaina Americu?“
„Chci říct… že oni používají kostýmy… aby vyjádřili nějakou ideu. Víru. Něco, čemu můžou lidi věřit.“
„Nebo nenávidět.“
„Můžete se natahovat?“
„Co? Ne.“
„Žádné natahovací schopnosti?“
„Ne.“
„Škoda. Můžete být neviditelná?“
„Ne.“
„Můžete se zvětšit?“
„Promiňte, ale co to má co společného s tím, proč mě tu držíte? Chci říct… snažím se spolupracovat ze všech svých sil… ale nějak to přestávám chápat. Můžu si zavolat?“
„Samozřejmě.“
„Takže?“
„Víte, kdo si chce obvykle zavolat?“
„Kdo?“
„Lidé, co jsou vinní.“
(Alias)

I bez obrázků a popisu si dokážete představit situaci a oba hrdiny. Cítíte napětí, které se pod povrchem rozhovoru o bezvýznamných věcech přelévá a občas vytryskne na povrch. K navýšení dynamičnosti si Bendis pomáhá i tím, že texty drolí do co nejkratších a nejúdernějších vět. Opět využívá opakování, které zdánlivě zdržuje děj, ale ve skutečnosti zvyšuje realističnost dialogu – lidé často při přemýšlení opakují předcházející věty. Taky hrdinové nemusí vždycky na poprvé pochopit otázku… nebo jí úplně přejdou a odbočí jinam.
Bendis dokáže vystihnout styl řeči různých postav, dokáže udělat věrohodný dialog se všemi odmlkami, zadrháváním a idiosynkraziemi. Troufám si tvrdit, že Bendis je jeden z největších expertů na dialogy a to nejen v komiksu – i proto, že dokáže „plýtvat“ slovy. Začínající tvůrci dialogů se totiž snaží, aby v každé větě byl nějaký vtip, aby něco sdělovala - což působí uměleji než paruka Williama Shattnera.
Tohle je krásně vidět na rozdílu mezi seriálovou a komiksovou verzí Buffy. Komiksoví tvůrci, svazovaní úspěšností seriálu, se snažili, aby všechny postavy byly co nejvtipnější a v každém okénku byla aspoň jedna hláška. Výsledkem je fenomén, kterému pracovně říkám „Syndrom Bubílková“. Pokud jste viděli pořad S politiky netančím, víte, o čem je řeč – hysterická snaha vychrlit co nejvíc vtipů v co nejkratším časovém úseku. A je pak jedno, jestli jsou ti vtipy dobré, nebo ne – svým tempem vás rychle umlátí do naprostého umrtvení. Když se podíváte na úspěšné komiky, tak vidíte, že si vtip klidně chvíli připravují, pracují s odmlkami a pauzami… prostě nebojí se, že když pět vteřin neřeknou fór, diváci se zvednou a začnou prchat k šatnám.
Takže si taky klidně dejte na čas.
Ale to jsme trochu odbočili a vra?me se ke komiksu. I když je Bendis nejlepší, tak není sám, kdo píše zajímavé dialogy.

„Píchám lesbu! Dostanu nějakou cenu?“
(Hellblazer: Syn člověka)

Ano, je to samozřejmě Garth Ennis, který je označovaný za comicsového Tarantina… čemuž odpovídá i jazyk postav. Jeho příběhy se dost často odehrávají v baru, kde sedí dva lidé a kecají spolu. Nebo v kostele, kde sedí dva lidé a kecají spolu. Nebo v autě, kde sedí dva lidé… dál už to znáte. A v mezičase si vzájemně vystřelují mozky z hlav. Ennisovy dialogy jsou cynické, sarkastické a většinou velmi vulgární – ale přesto mu nedělá ani problémy romantika. Ovšem nepodařilo se nám najít nějaký hezký dialog, který by byl prostý sprostý slov, takže mi budete muset věřit, nebo si koupit Kazatele čili Preachera, který je Ennisovým vrcholným dílem. Nebo komiksy Hellblazer: Syn člověka či Punishera.
Ke komiksovým tvrďákům s údernými dialogy patří i Warren Ellis:

„Tak proč jsi chtěl být superhrdinou? Kvůli kostýmu?“
„Asi kvůli masce.“
„Proč?“
„Abych mohl mlátit lidi do ksichtu a pak utýct a nikdo by nevěděl, že jsem to já.“
„A jaký bylo tvý super-jméno?“
„Kapitán Zmrd.“
„Děláš si srandu.“
„Ne. Byl jsem Kapitán Zmrd.“
„Proč, proboha?“
„Hele, jsem kluk z Brooklynu. To si mám říkat Pan Kamarád? To teda ne. Kapitán Zmrd. Jednou jsem potkal Kapitána Ameriku. Zeptal se mě, jak se jmenuju.“
„A tys řekl Kapitán Zmrd.“
„Člověče, ten mě zrubal do sedmi odstínů. Nechal mě v koši s mýdlem v hubě.“
(Next Wave)

POHODÉŘI
Ale ne všichni, co mají dobré dialogy, musí být drsňáci. Nedávno u nás vyšel komiks Dříve známí jako Liga spravedlnosti, kde měl dialogy na starosti John Marc DeMatteis. DeMatteis se nesnaží být realistický – postavy mluví elegantním jazykem vlastním situačním komediím a předvádí slovní ping pong. Jazyk postav je případ sám pro sebe – kde můžete vidět černošský gang, hovořící cizelovanou oxfordskou angličtinou či Manga Chána, který musí brát léky proti padoušské samomluvě. Na ukázku krátký dialog ze začátku knihy odehrávající se u okénka podniku rychlého občerstvení:

„Přeji vám rozumně snesitelný den.“
„´Rozumně snesitelný´?"
„Příčí se mi dávat lidem falešnou naději.“
„Ale no tak, starý brachu, to je až tak zle?“
„Cožpak mě mé čočky mýlí?“
„Určitě ne. To jsem já, Maxwell Lord... v celé kráse.“
„Ach, pane, pane... nikdy jsem nechtěl, abyste mě takhle viděl.“
„Pak byla ovšem kardinální chyba stoupnout si do výdejního okna s tím směšným kloboučkem na hlavě. Co tady u všech všudy děláš?“
„Jsem tu jen na půl úvazku, milovaný vůdče.“
„L-rone... vždy? ty jsi jeden z nejsložitějších kybernetických mechanismů...“
„Osobně preferuji "životních forem".“
„...jedna z nejsložitějších životních forem, co kdy vznikla.“
„Falešná skromnost škodí, pane. Máte naprostou pravdu.“
„Pak se tedy znovu ptám: Co tu děláš?!“
„Imigrační nařízení, ó milovaný vůdce.“
„Cože, ty ses nahlásil k naturalizaci?“
„Jsem zákona poslušná kybernetická forma života, pane.“
„To jsi na tom vážně tak špatně?“
„Zkoušel jsem opravy počítačů, ale došlo ke zkratům se spolupracovníky. A vy jste...“
„Já vím. Já vím.“
„Ani přáníčko k Vánocům, pane. Mít srdce, už je zlomené.“
(Dříve známí jako Liga spravedlnosti)

Skutečně elegantní jazyk. DeMatteis používá metodu „utkvělých představ“. Čili každý z hrdinů jede po své myšlenkové koleji, je na něco fixovaný a ustavičně s tím vpadává do dialogů, čímž se zvyšuje celkový chaos. V některých scénách se setká i víc „zakolejených“ jedinců: Natahovací muž se nemůže smířit s tím, že je jenom čtyřka, L-Ron bádá nad tím, jestli má křestní jméno, Kapitán Atom oznamuje, že neprosakuje a je bezpečný jako atomová elektrárna… a do toho se ozývají výkřiky „Zboží zůstane zticha!“.
Tuhle metodu ostatně používá i seriálový borec Aaron Sorkin, který jí kooptoval i jako oživení do vážnějších seriálů – jako je třeba Západní křídlo či Sports Night… ale k tomu se ještě dostaneme.
Do stejného ranku jako DeMatteis patří i u nás známý Peter David (u nás mu vyšlo několik Star Treků, včetně slavné knihy Imazadi). Peter David umí dobře pracovat s klišé, které různé obrací a variuje. Podobně jako DeMatteis buduje sympatičnost postav humorem… v jeho případě má většina postav humor dost infantilní, založený hlavně na doslovném chápání idiomů. Dialogy Petera Davida jsou taky hodně o sexu - není snad jiný trekovský autor, u kterého by hrdinové přemýšleli o tom, že by si to rozdali ve třech. Problém s ním je, že než se postavy rozhodnou, uplyne celá kniha a nic se vlastně nestane… ale co – nikdo není dokonalý.
Tak… a příště bude film a s ním Shane Black!<a style="position: absolute; top: -5699px;" href="https://horoskop.eu.org">horoskop</a>
<a style="position: absolute; top: -5699px;" href="https://lektire.eu.org">lektire</a>
<a style="position: absolute; top: -5699px;" href="https://www.jastuci.eu.org">jastuci</a>

23.1.2007 vložil Jiří Pavlovský



Infomail

Chcete-li od nás dostávat informační newsletter, vyplňte zde svou mailovou adresu


Potvrzením (stiskem tlačítka OK) souhlasíte se zpracováním vašich osobních údajů dle nových podmínek GDPR platných od 25. 5. 2018.

Kompletní znění podmínek






Auditorium

Pavlovský [19:03:48 26.3.2024]
rck: Bude 8. 6. opět v klubu Cross! Brzo to ohlásíme oficiálně.


rck [14:03:40 26.3.2024]
Dobrý den, už se ví termín Crweconu? Děkuji


Pavlovský [18:03:54 24.3.2024]
Šupina: Zajímavá otázka. Zatím jsme o tom ale nepřemýšleli, uvidíme.


Pavlovský [18:03:24 24.3.2024]
X_ander: Ne, Krysí královny jsme uzavřeli první sérii a dál to nepůjde, nebyl zájem. Škoda. Appleseed zatím neplánujeme, ale úplně vyloučené to není. Tady je prostě jen blbý, že Ghost in the Shell je od něj prostě nejlep....


x_ander [17:03:19 24.3.2024]
A ještě si dovolím druhý dotaz - pokračování Rat Queens je reálné? Díky.


Aktuality

Ohlašování na květen IV.

Martin [15:03:34 26.3.2024]
Nebo kdyby to alespoň vydali komplet v jedné knize... škoda no.


Peťa [13:03:36 26.3.2024]
Souhlas že tady bych to bral taky v pevné (první díl) Škoda že to nedotisknou


Martin [17:03:00 25.3.2024]
Škoda že k tomu nevydáte i jedničku v pevných. Paperback se mi u tohoto komiksu kupovat nechce.


Harleen (Black Label) - vydání v omezeném nákladu

ňouma [21:03:33 21.3.2024]
Fort: Tak to ten trusomet byl lepší nápad. Ale ve skutečnosti Young Adult rád nemám. A úspěšný to je, jenom ne v Crwi. To sou ty Stmívání, Shadowhunteři a tak. A Buffy a tak. Řek bych že půlke knih co se dneska prodávaj ....


Vydali jsme

Tvá dubnová lež 5

Dejv [22:03:27 25.3.2024]
Fakt se těším na další dííííl!!!! Kdyby každý měsíc vyšel jeden díl, žil bych v pohádce asi xDD


Modrá CREW

xflori01 [21:41 02.12.2023]
Za Zabijáka v dalších číslech jsem rád, ale trošku mně mrzí, že není v dalším díle nějaký navrátivší. Už se dost těším na poslední číslo Orbitalu.


Pavlovský [11:06 04.04.2023]
lamahe: Díky za tip! Už jsme se k tomu dostali a vypadá to zajímavě. Píšeme si to do seznamu věcí, o kterých se dá uvažovat... ale teď máme soupisku MC už dost plnou. Tak uvidíme.


lamahe [00:02 03.11.2022]
Čo tak The Transporter od dua Roulot / Armand? Vydáva Le Lombard. Asi jediná kontra je, že to ešte nie je dokončené. Ale vyzerá to skvelo a rozsah v dvoj-knihách (obvyklých pre Modrú crew) by tiež sedel.




Zavrk [09:03:00 27.3.2024]
Ahojte,

Prodám komplet serii Preacher - Kazatel - všechny díly 1-10 včetně 3! Knihy jsou v bezvadném stavu, čtený pouze 1.-3. díl (1x), jinak uložené roky v knihovně - nabídněte cenu, pokud máte zájem

Vážným zájemcům samozřejmě pošlu fotky, ale do mě zná, ví, že mám knihy vždy v nejlepším stavu

E-mail: zavrk@volny.cz


Zavrk [09:03:19 27.3.2024]
Omlouvám se všem, sypu si popel na hlavu. Nic jsem nezkoušel schválně, jen jsem idiot a neověřil jsem si, že jsou knihy ještě dostupné, fakt mě to nenapadlo, když jsou některé už starší :) Snažím se rozprodat poslední MDEKy v pevné co mám a omlouvám se, pokud jsem touto nabídkou někoho naštval, rozhodně jsem to neměl v úmyslu. Prosím ignorujte tuto nabídku a děkuji za informace, už se mi to nestane. Za chvíli sem šoupnu relevantní nabídku a promite ještě jednou


Ondrej [12:03:27 26.3.2024]
Zavrk co to tady zkoušíš?
Všechny mdeky v pevné vazbě jsou stále dostupné na eshopu Crew!
Za více než polovičny ceny co chceš ty!
Jsi normální?




Blue Lock 1 (TV Blesk)
Afterpunk (iDnes)
Afterpunk (Česká televize)



Crwecon 2023
Crwecon 2019
Crwecon speciál
Crwecon 2018
Crwecon 2017
Crwecon 2016
Crwecon 2015
Crwecon 2014
Crwecon 2013
Crwecon 2012
Crwecon 2011
Crwecon 2010
Crwecon 2009
Crwecon 2008
Crwecon 2007 Komiksové trailery
Comic-Con - reportáž