Zajímavosti
Zcela osobní a aktuální scenáristický žebříček III.
A už je tu předposlední část soupisu nejzajímavějších scenáristů poslední doby. Před finišem zpomalujeme a tak tentokrát přijde na řadu čtvrté a třetí místo.
ŽEBŘÍČEK
4.
BRIAN M. BENDIS
Je to král dialogů – hlavně díky rychlým a přesně odpozorovaným konverzacím mu doma na poličce trůní pět Eisnerových cen. I když stále dělá Powers, New Avengers a Mighty Avengers, tak čtvrté místo získává za Ultimate Spider-Mana. Pravda, jeho pokus přijít s vlastním padouchem dopadl docela katastrofou, ale když pracuje s tím, co mu zanechal Stan Lee, tak válí. Naposledy zabodoval geniálním důvodem, proč Kingpin nemůže zabít Spider-Mana, i když je mu hrdina vydaný na milost a nemilost. Kingpinovi právníci totiž zjistili, že mezi tlusťochův majetek patří i práva na veškerý pavoučí merchandising! Čili kdyby pavouka zabil, připravil by se o zdroj zisků. Takže Kingpin suše oznámí Spideymu, že mu může škodit sebevíc – stejně se mu to díky právům na figurky, trička a procenta z úspěšných filmů vždycky vrátí.
Jak už jsem řekl, síla Bendise je v dialozích a on si je toho vědom – jeden sešit Alias se dokonce celý odehrával v policejní výslechové místnosti. Dokáže i skvěle vytvořit hustou atmosféru. Hodně připomíná Stephena Kinga - i on je velmi intuitivní a i on má skvělé rozjezdy a slabé konce, což u delších sérií řeší tím, že jednu krizi obvykle přebíjí další krizí. Hodně dává hrdinům zabrat (pokud je rovnou nezabije). Daredevil se pod jeho vedením dostal až do basy, načež pak Bendis od série rafinovaně odešel a nechal to vyřešit Brubakera. Jednu dobu patřil Bendis k nejplodnějším komiksovým tvůrcům, teď si dává oraz a píše pouze čtyři pravidelné série měsíčně, což je v jeho případě naprosté léháro.
Mimochodem, v Mighty Avengers vrátil do oběhu klasické myšlenkové obláčky, takže může do jednoho obrázku nacpat ještě víc textu – nejen to, co hrdinové říkají, ale i to, co si myslí (což je dost často něco úplně jiného, než říkají).
3.
WARREN ELLIS
Warren Ellis je snad nejtvárnější ze všech komiksových tvůrců. Mezi jeho věcmi najdete cynický superhrdinský komiks, pohled na antiutopický svět budoucnosti, opěvování letů do vesmíru, klasickou superhrdinskou mlátičku, nadupané akčárny, brutální detektivky, zombiácké horory – a i ryze komediální týmovky. Díky tomu, že nemá jasný ksicht (když nepočítáme častou defektnost a asociálnost jeho hrdinů, revoltu proti systému a užívání drog), nejsou jeho věci tak snadno identifikovatelné, ale o to víc dokáže překvapit. Ocenění si rozhodně zasluhuje za geniální Fell, což je v podstatě něco, jako byste vzali film Sedm a do jeho světa zasadili detektivní seriál. Velmi depresivní a silná záležitost, které neubírá (spíš naopak) na atmosféře ani fakt, že většinu zvráceností vytáhl Ellis ze skutečných případů. To celé ještě dodepresivňuje kresba Bena Templesmitha, která z celého komiksu dělá noční můru.
A jako kontrast k tomu zmiňme nedávno utnutou superhrdinskou řadu Next Wave, se spoustou pošahaných hrdinů a ještě pošahanějších protivníků, či Desolation Jonese, příběh ze světa bývalých lidských pokusných králíků, kde zchátralý hlavní hrdina pátrá po Hitlerově pornu. No a samozřejmě nemůžeme vynechat nové Thunderbolts, ve kterých Ellis dal dohromadu tu největší skupinu marvelovských psychopatů a maniaků a nechal je bojovat za „dobro“. U tohohle týmu není už možné mluvit o dysfunkčnosti – tady musí být každý z hrdinů mezi misemi zavřený do cely, aby nepozabíjel své spolubojovníky. Všemu tomu šéfuje Green Goblin, před kterým nesmíte vyslovit slovo „pavouk“ jinak začne šílet.
Dokončení zítra…
kliknutím na náhled zobrazíte obrázek v plné velikosti
12.7.2007 vložil Jiří Pavlovský Komentáře: 7