Zajímavosti
Hrozí stávka komiksových scénáristů?
V Hollywoodu se definitivně zastavila výroba scénářů, což v první řadě pocítili televizní diváci. Byla odsunuta nová série 24, Heroes přišli o spin-off Origins a druhá série klidně může skončit předčasným vyvrcholením v půlce sezóny. Zmatky se vrší také kolem Prison Breaku nebo Lostu. Můžeme se v budoucnu dočkat problémů mezi komiksovou smetánkou?
V nejbližší době rozhodně ne. Komiksoví scénáristé ještě neudělali ani první krok - nejsou organizovaní. Zatímco hollywoodští scénáristé táhnou za jeden provaz pod hlavičkou WGA (Writers Guild of America), komiksový průmysl žádné odbory nezná. WGA bojuje například za navýšení podílů z prodaných DVD, zajišťuje, že zasloužilí scénáristé nebudou na stará kolena živořit po pečovatelských domech, ale budou si moct díky penzijnímu připojištění užít klidný podzim života… Což by jim mohly leckteré legendy komiksového světa závidět.
Tvůrci napříč mainstreamem se shodují na dvou věcech: 1) Scénáristé i další tvůrci by se měli sjednotit. 2) Dosáhnout něčeho takového bude ve specifických podmínkách komiksového průmyslu zatraceně obtížné, možná dokonce nemožné. Pokud totiž nemá tvůrce exkluzivní kontrakt s jedním ze dvou velkých vydavatelských domů (DC a Marvel), nefunguje to jako v Hollywoodu, kde si studio objedná za balík peněz konkrétní scénář; případně scénárista dostává od studia pravidelnou výplatu. Třeba tvůrce u Image David Hine odvede svou práci a peníze od vydavatelství dostane poté, co Image dostane zaplaceno od největšího americké distributora Diamond Comics. A ten zaplatí tolik výtisků, o kolik mají čtenáři/prodejci zájem. Tohle je samozřejmě pouze příklad, který se nedá promítnout na celý komiksový kolotoč, každé vydavatelství může mít vlastní pravidla. Také si musíme uvědomit, že honoráře a finanční praktiky v komiksu jsou v podstatě neznámé, nikdo neříká, kolik si vydělá předem a kolik z prodaného nákladu.
A je tu spousta dalších specialit. Práci na výsledném produktu odvádí tým lidí – scénárista, kreslíř, inker, colorista, letterer. Každý z nich je nepostradatelný, každý odvádí jiné kvantum práce, každý má na výsledku zásadní zásluhu. Navíc mezi nimi mnohdy probíhá velmi úzká komunikace a spolupráce. Jak tohle finančně ošetřit? Jak finančně rozlišit podíl scénáristy a kreslíře? Zaslouží si Jim Lee stejně peněz jako začínající kreslíř/scénárista, i když ke komiksu přitáhne „stokrát“ více čtenářů? Má cenu sjednotit jednotlivá povolání nebo vytvořit velkou organizaci, která poskytne přístřeší všem tvůrcům komiksů? Protože WGA má cca 12 000 členů. To už je pořádná masa lidí, oproti které působí nějakých 150 komiksových scénáristů jako pšouk v Orlické přehradě. Všechny tyhle základní otázky ukazují, jak je komiksový průmysl divný/zastaralý/nespravedlivý/specifický. Možná i to, jak nemyslel na budoucnost. A právě na to myslí dnešní generace tvůrců. Vedle svých cílů chtějí dosáhnout lepších podmínek pro budoucí talenty a předcházet situacím, kdy jsou pořádány sbírky na komiksové legendy, které potřebují sociální výpomoc/nákladnou léčbu/pečovatelskou službu.
Souvisí s tím práva na postavy, která ve většině případů propadají vydavatelství. Stan Lee nedostává zaplaceno za to, že Marvel dodnes žije z jeho nápadů, a vydělává nezanedbatelné peníze. Jeho postavy Marvel používá kdy chce, jak chce, nač chce…
Všechno tohle budou muset tvůrci zohlednit v nadcházející diskusi. Tenhle článek chtěl ale spíš poukázat na to, jak je komiksový svět „jiný“, a že nic jako scénáristická stávka mu v dohledných letech nehrozí. Samozřejme to byl pohled velmi stručný a možná povrchní, ale dlouhosáhlé studie a analýzy rádi přenecháme chytrým hlavám za velkou louží. A poslední otázka. Může komiks profitovat z hollywoodské stávky? V době, kdy se dokola omílá prolínání komiksových a televizních scénáristů, rozhodně. Všichni tvůrci, kteří se podílí na televizních seriálech či přímo filmech, by se mohli soustředit na komiksy (Gaiman, Heinberg, Lindelof, Straczynski, Vaughan, Whedon…), nebo může přijít úplně nová vlna televizních emigrantů. V opačném směru se můžeme dočkat filmů, pod kterými bude podepsán třeba Ellis, Ennis, Millar mebo Morrison...
10.11.2007 vložil Lukáš Růžička Komentáře: 6