crew.cz | zajímavosti

Zajímavosti

Hrozí stávka komiksových scénáristů?

obrázek k zajímavosti V Hollywoodu se definitivně zastavila výroba scénářů, což v první řadě pocítili televizní diváci. Byla odsunuta nová série 24, Heroes přišli o spin-off Origins a druhá série klidně může skončit předčasným vyvrcholením v půlce sezóny. Zmatky se vrší také kolem Prison Breaku nebo Lostu. Můžeme se v budoucnu dočkat problémů mezi komiksovou smetánkou?

V nejbližší době rozhodně ne. Komiksoví scénáristé ještě neudělali ani první krok - nejsou organizovaní. Zatímco hollywoodští scénáristé táhnou za jeden provaz pod hlavičkou WGA (Writers Guild of America), komiksový průmysl žádné odbory nezná. WGA bojuje například za navýšení podílů z prodaných DVD, zajišťuje, že zasloužilí scénáristé nebudou na stará kolena živořit po pečovatelských domech, ale budou si moct díky penzijnímu připojištění užít klidný podzim života… Což by jim mohly leckteré legendy komiksového světa závidět.

Tvůrci napříč mainstreamem se shodují na dvou věcech: 1) Scénáristé i další tvůrci by se měli sjednotit. 2) Dosáhnout něčeho takového bude ve specifických podmínkách komiksového průmyslu zatraceně obtížné, možná dokonce nemožné. Pokud totiž nemá tvůrce exkluzivní kontrakt s jedním ze dvou velkých vydavatelských domů (DC a Marvel), nefunguje to jako v Hollywoodu, kde si studio objedná za balík peněz konkrétní scénář; případně scénárista dostává od studia pravidelnou výplatu. Třeba tvůrce u Image David Hine odvede svou práci a peníze od vydavatelství dostane poté, co Image dostane zaplaceno od největšího americké distributora Diamond Comics. A ten zaplatí tolik výtisků, o kolik mají čtenáři/prodejci zájem. Tohle je samozřejmě pouze příklad, který se nedá promítnout na celý komiksový kolotoč, každé vydavatelství může mít vlastní pravidla. Také si musíme uvědomit, že honoráře a finanční praktiky v komiksu jsou v podstatě neznámé, nikdo neříká, kolik si vydělá předem a kolik z prodaného nákladu.

A je tu spousta dalších specialit. Práci na výsledném produktu odvádí tým lidí – scénárista, kreslíř, inker, colorista, letterer. Každý z nich je nepostradatelný, každý odvádí jiné kvantum práce, každý má na výsledku zásadní zásluhu. Navíc mezi nimi mnohdy probíhá velmi úzká komunikace a spolupráce. Jak tohle finančně ošetřit? Jak finančně rozlišit podíl scénáristy a kreslíře? Zaslouží si Jim Lee stejně peněz jako začínající kreslíř/scénárista, i když ke komiksu přitáhne „stokrát“ více čtenářů? Má cenu sjednotit jednotlivá povolání nebo vytvořit velkou organizaci, která poskytne přístřeší všem tvůrcům komiksů? Protože WGA má cca 12 000 členů. To už je pořádná masa lidí, oproti které působí nějakých 150 komiksových scénáristů jako pšouk v Orlické přehradě. Všechny tyhle základní otázky ukazují, jak je komiksový průmysl divný/zastaralý/nespravedlivý/specifický. Možná i to, jak nemyslel na budoucnost. A právě na to myslí dnešní generace tvůrců. Vedle svých cílů chtějí dosáhnout lepších podmínek pro budoucí talenty a předcházet situacím, kdy jsou pořádány sbírky na komiksové legendy, které potřebují sociální výpomoc/nákladnou léčbu/pečovatelskou službu.

Souvisí s tím práva na postavy, která ve většině případů propadají vydavatelství. Stan Lee nedostává zaplaceno za to, že Marvel dodnes žije z jeho nápadů, a vydělává nezanedbatelné peníze. Jeho postavy Marvel používá kdy chce, jak chce, nač chce…

Všechno tohle budou muset tvůrci zohlednit v nadcházející diskusi. Tenhle článek chtěl ale spíš poukázat na to, jak je komiksový svět „jiný“, a že nic jako scénáristická stávka mu v dohledných letech nehrozí. Samozřejme to byl pohled velmi stručný a možná povrchní, ale dlouhosáhlé studie a analýzy rádi přenecháme chytrým hlavám za velkou louží. A poslední otázka. Může komiks profitovat z hollywoodské stávky? V době, kdy se dokola omílá prolínání komiksových a televizních scénáristů, rozhodně. Všichni tvůrci, kteří se podílí na televizních seriálech či přímo filmech, by se mohli soustředit na komiksy (Gaiman, Heinberg, Lindelof, Straczynski, Vaughan, Whedon…), nebo může přijít úplně nová vlna televizních emigrantů. V opačném směru se můžeme dočkat filmů, pod kterými bude podepsán třeba Ellis, Ennis, Millar mebo Morrison...

10.11. 2007 vložil Lukáš Růžička    Komentáře: 6



Infomail

Chcete-li od nás dostávat informační newsletter, vyplňte zde svou mailovou adresu


Potvrzením (stiskem tlačítka OK) souhlasíte se zpracováním vašich osobních údajů dle nových podmínek GDPR platných od 25. 5. 2018.

Kompletní znění podmínek






Aktuality

Ediční plán 2020: Březen

krvinka56 [00:45 24.01. 2020]
Tak Akirou jste potěšily další manga povinnost. Kterou jsem stejnak očekával že dřív nebo později vydáte. Takže se žádné velké překvapení v rámci volejte ředitelům nekonalo. Ale fakt vás obdivuji že se s tím titulem bude....


ňouma [00:00 24.01. 2020]
lantan: Kdepak nakonec, to bylo moc snadný. To by to potom lidi četli od konce.


lantan [23:28 23.01. 2020]
Já se u ňoumy dostanu taky vždy jen cca do půlky, pak to vzdám :( Tak snad nepíše to nejdůležitější nakonec :D


TonyT [21:52 23.01. 2020]
Fimi- :-))) to je přesný, já se do těch jeho elaborátů opakovaně pouštím s nadějí, že to tentokrát dám a možná i něco pochopím, ale vydržím to jen do první třetiny, pak se mi začnou dělat mžitky před očima a musím si dá....


ňouma [21:30 23.01. 2020]
brum brum: Jo, na western my jsme hodně a jestli to Crew vydá tak budu kupovat.


Auditorium

brum brum [21:23 23.01. 2020]
Fimi, jen Akiru. Viz Ediční plán 2020: Březen.


Fimi [20:22 23.01. 2020]
2Brum Beautiful Darkness a Akira... Tak co trefili se? V BD jsem doufal a Akiru zkusím když jsou z toho všichni tak vysraní


Vydali jsme

Modrá Crew 14: Kroniky legie 3-4

Radek Blacksad [20:51 23.01. 2020]
Je tam, mám to doma. Toto je len nejaká nedokončená verzia :)


Fry [20:50 23.01. 2020]
A taky logo Modré Crwe? :)


Fry [20:49 23.01. 2020]
Kde zmizel modrý pruh co byl vždycky dole? :)


Modrá CREW

brum brum [18:21 11.01.2020]
J. P., že se ke mně nikdo další nepřidal taky mluví proti. A jak se komiksové westerny rozmáhají je spíš důvod pro nevydání, konkurence bude značná a lidi budou vybírat.


Pavlovský [16:35 03.01.2020]
brum brum: Dva problémy. Jeden je, že je to dlouhá série a do MC vybíráme teď už především uzavřené příběhy. A druhá je osobní - moc mě to nebavilo. Přijde mi to už starý a Swolfsovu kresbu zrovna nemusím.


brum brum [23:02 30.12.2019]
V poslední době jsou v oblibě westerny. Váš Hrobař, Bouncer od Arga, Sykes od Vybírala, ten na příští rok chystá další dva westerny, nešlo by do hlasování zařadit Durango, co kdysi začal vydávat Barlow? Je to sice starý, ale v tomhle žánru by to nemuselo až tak vadit. Plusem je nedostupnost (nenašel jsem, nebo hledal blbě) anglické verze.




karlman 173 [21:49 23.01. 2020]
Prodám:
Sherlock: Studie v růžové - 140,- kč
karl.hajsky@seznam.cz


karlman 173 [21:47 23.01. 2020]
Prodám prozatímní komplet Netvory - 650,- kč
Top stav
Zásilkovna nebo osobní předání na Comic Conu ( 7.2.20 )
karl.hajsky@seznam.cz


Mončák [14:43 23.01. 2020]
Koupím!
Sin city: Drsný sbohem 1.vydání 1999.
Všechny mám brožované a jen 1.díl mi brožovaný chybí.
Díky moc




Před Incalem (Fantasyplanet.cz)
Příběh O (Iron Comics)
Narut 43: Ten, který zná pravdu (Fantasyplanet.cz)



Crwecon 2019
Crwecon speciál
Crwecon 2018
Crwecon 2017
Crwecon 2016
Crwecon 2015
Crwecon 2014
Crwecon 2013
Crwecon 2012
Crwecon 2011
Crwecon 2010
Crwecon 2009
Crwecon 2008
Crwecon 2007 Komiksové trailery
Comic-Con - reportáž