crew.cz | zajímavosti

Zajímavosti

Hrozí stávka komiksových scénáristů?

obrázek k zajímavosti V Hollywoodu se definitivně zastavila výroba scénářů, což v první řadě pocítili televizní diváci. Byla odsunuta nová série 24, Heroes přišli o spin-off Origins a druhá série klidně může skončit předčasným vyvrcholením v půlce sezóny. Zmatky se vrší také kolem Prison Breaku nebo Lostu. Můžeme se v budoucnu dočkat problémů mezi komiksovou smetánkou?

V nejbližší době rozhodně ne. Komiksoví scénáristé ještě neudělali ani první krok - nejsou organizovaní. Zatímco hollywoodští scénáristé táhnou za jeden provaz pod hlavičkou WGA (Writers Guild of America), komiksový průmysl žádné odbory nezná. WGA bojuje například za navýšení podílů z prodaných DVD, zajišťuje, že zasloužilí scénáristé nebudou na stará kolena živořit po pečovatelských domech, ale budou si moct díky penzijnímu připojištění užít klidný podzim života… Což by jim mohly leckteré legendy komiksového světa závidět.

Tvůrci napříč mainstreamem se shodují na dvou věcech: 1) Scénáristé i další tvůrci by se měli sjednotit. 2) Dosáhnout něčeho takového bude ve specifických podmínkách komiksového průmyslu zatraceně obtížné, možná dokonce nemožné. Pokud totiž nemá tvůrce exkluzivní kontrakt s jedním ze dvou velkých vydavatelských domů (DC a Marvel), nefunguje to jako v Hollywoodu, kde si studio objedná za balík peněz konkrétní scénář; případně scénárista dostává od studia pravidelnou výplatu. Třeba tvůrce u Image David Hine odvede svou práci a peníze od vydavatelství dostane poté, co Image dostane zaplaceno od největšího americké distributora Diamond Comics. A ten zaplatí tolik výtisků, o kolik mají čtenáři/prodejci zájem. Tohle je samozřejmě pouze příklad, který se nedá promítnout na celý komiksový kolotoč, každé vydavatelství může mít vlastní pravidla. Také si musíme uvědomit, že honoráře a finanční praktiky v komiksu jsou v podstatě neznámé, nikdo neříká, kolik si vydělá předem a kolik z prodaného nákladu.

A je tu spousta dalších specialit. Práci na výsledném produktu odvádí tým lidí – scénárista, kreslíř, inker, colorista, letterer. Každý z nich je nepostradatelný, každý odvádí jiné kvantum práce, každý má na výsledku zásadní zásluhu. Navíc mezi nimi mnohdy probíhá velmi úzká komunikace a spolupráce. Jak tohle finančně ošetřit? Jak finančně rozlišit podíl scénáristy a kreslíře? Zaslouží si Jim Lee stejně peněz jako začínající kreslíř/scénárista, i když ke komiksu přitáhne „stokrát“ více čtenářů? Má cenu sjednotit jednotlivá povolání nebo vytvořit velkou organizaci, která poskytne přístřeší všem tvůrcům komiksů? Protože WGA má cca 12 000 členů. To už je pořádná masa lidí, oproti které působí nějakých 150 komiksových scénáristů jako pšouk v Orlické přehradě. Všechny tyhle základní otázky ukazují, jak je komiksový průmysl divný/zastaralý/nespravedlivý/specifický. Možná i to, jak nemyslel na budoucnost. A právě na to myslí dnešní generace tvůrců. Vedle svých cílů chtějí dosáhnout lepších podmínek pro budoucí talenty a předcházet situacím, kdy jsou pořádány sbírky na komiksové legendy, které potřebují sociální výpomoc/nákladnou léčbu/pečovatelskou službu.

Souvisí s tím práva na postavy, která ve většině případů propadají vydavatelství. Stan Lee nedostává zaplaceno za to, že Marvel dodnes žije z jeho nápadů, a vydělává nezanedbatelné peníze. Jeho postavy Marvel používá kdy chce, jak chce, nač chce…

Všechno tohle budou muset tvůrci zohlednit v nadcházející diskusi. Tenhle článek chtěl ale spíš poukázat na to, jak je komiksový svět „jiný“, a že nic jako scénáristická stávka mu v dohledných letech nehrozí. Samozřejme to byl pohled velmi stručný a možná povrchní, ale dlouhosáhlé studie a analýzy rádi přenecháme chytrým hlavám za velkou louží. A poslední otázka. Může komiks profitovat z hollywoodské stávky? V době, kdy se dokola omílá prolínání komiksových a televizních scénáristů, rozhodně. Všichni tvůrci, kteří se podílí na televizních seriálech či přímo filmech, by se mohli soustředit na komiksy (Gaiman, Heinberg, Lindelof, Straczynski, Vaughan, Whedon…), nebo může přijít úplně nová vlna televizních emigrantů. V opačném směru se můžeme dočkat filmů, pod kterými bude podepsán třeba Ellis, Ennis, Millar mebo Morrison...

10.11. 2007 vložil Lukáš Růžička    Komentáře: 6



Infomail

Chcete-li od nás dostávat informační newsletter, vyplňte zde svou mailovou adresu


Potvrzením (stiskem tlačítka OK) souhlasíte se zpracováním vašich osobních údajů dle nových podmínek GDPR platných od 25. 5. 2018.

Kompletní znění podmínek






Připravujeme

Bojový anděl Alita 4: Dobytí Salemu

Pavlovský [22:30 18.03. 2019]
Lil: Máme to v hromadě věcí, o kterých se uvažuje. Ale ta hromada je fakt velká. A přednost mají přece jen většinou novější věci.


Lil [23:41 17.03. 2019]
Alita je bezpochyby akční manga klasika a jsem neskutečně ráda že u nás vychází. To samozřejmě platí i o TG. Nepřemýšleli jste někdy o vydání dalších zajetých akčních klasik jako je například Hellsing? Já osobně tuhle sé....


Krysí královny 3: Démoni

Pavlovský [20:38 15.03. 2019]
Spíš bych ho definoval jako "nepovedené", ke kterému se moc nehlásí... a místo něj raději udělali nový restart.


Fry [19:25 15.03. 2019]
Proč "zakázaného"?


Blackhand47XD [18:57 15.03. 2019]
Dobrý den, "zakázaného" šestnáctého čísla se v knize asi nedočkáme, což?


Auditorium

Fefty [11:54 18.03. 2019]
ad Sunstone - šestá kniha vychází v originálu pozítří, tedy více než dva roky po páté knize, má 200 stran a má to být první kniha nového story arcu, postavy se mi zdají na první pohled (podle obálky) minimálně některé st....


Fry [09:02 18.03. 2019]
Mi to píše teda tohle: This domain is either not hosted on our servers, or doesn't have set up web presentation yet...


Pavlovský [08:43 18.03. 2019]
Fry: To s tou záložkou "ediční plán" nechápu. Na té stránce na ní odklik je a funguje. V čem je problém?


Fry [19:56 17.03. 2019]
Možná by bylo fajn přidat na vaší stránku Crew MANGA (http://www.crew.cz/komiks/manga) i samostatně stojící mangy co jste vydali (GITS, Ryby, All you need ..., Skrýš). Plus je škoda, že tam nefunguje ta záložka ediční pl....


Pavlovský [10:58 17.03. 2019]
Light: Mám pocit, že už dopisuje... ale tenhle rok určitě nevyjde, spíš příští.


Modrá CREW

xflori01 [23:24 14.03.2019]
Mně se Orbital líbil, takže bych další díl uvítal. Čekal jsem sice, že to bude akčnější, a ne tak komornější, ale jinak se mi to líbilo. A to, že Legion vyhrál, mě nepřekvapilo. Vypadá to fakt dobře. Jen by bylo škoda, kdyby Jednorožec vypadl, když jen o 1 blbý hlas skončil v prvním hlasování za Orbitalem - a moc nevěřím, že v dalším hlasování proti dvěma novým novinkám vyhraje :(


lamahe [23:19 13.03.2019]
Hmmm...tak ten Nárek zrejme vypadol :( Ľudia sa tu vyjadrujú ohľadom nepokračovania rozbehnutých sérií. Ja som naopak za - Ekho, Okko a hlavne Orbital za mňa rozhodne áno.


dominic.west [19:36 05.03.2019]
Výborne preč s Jednorožcom!!! :-) chceme novinky a nie pokračovania Okka či Orbitalu alebo Ekho... aj keď Ekho asi hej :-) a keď nie tak ho odhlasujeme a keď aj tak nie tak aj tak hej




Beng.D [07:57 17.03. 2019]
Prodám
Wonder Woman 1,2,3 (rebirth)
komplet za 400 kč.


ex.ray [22:40 16.03. 2019]
Prodám komiksy z UKK Marvel:
Wolverine - Zrození 800,-
1602 - 600,-
Klan M - 400,-
Občanská válka - 800,-
Deadpool - Válka Wadea Wilsona 800,-
Spider-man - Smrt Spider-mana - 200,-


TheAntichristSvp [22:10 16.03. 2019]
Prodám komiksový sešit Action Comics č. 1 ze speciálního předplatitelského vydání dc komiksového kompletu.
V případě zájmu mě kontaktujte na emailu: maty.hlavicka@seznam.cz
, nebo čísle: 778 041 015




Tokijský ghúl 13 (comics - blog)
Živí mrtví 28: Neodvratný osud (MDSComics)
Thanos 1: Thanos se vrací (Schefikův blog)



Crwecon speciál
Crwecon 2018
Crwecon 2017
Crwecon 2016
Crwecon 2015
Crwecon 2014
Crwecon 2013
Crwecon 2012
Crwecon 2011
Crwecon 2010
Crwecon 2009
Crwecon 2008
Crwecon 2007 Komiksové trailery
Comic-Con - reportáž