Zajímavosti
The Fountain
Když jsem před pár lety viděl fotky zarostlého Brada Pitta, tak jsem vůbec nechápal, co se děje. Až po pár týdnech se ke mně dostala informace, že plnovous si nechal narůst kvůli roli jakéhosi „dobrodruha“ ve sci-fi podívané režiséra, jehož jméno mi znělo přinejmenším divně (bylo mi 11, takže o nějakém Rekviem za sen jsem absolutně nic nevěděl). Týdny utíkaly a najednou vyšlo na povrch, že Wolfgang Petersen (Dokonalá bouře) opouští připravovanou filmovou adaptaci Batman vs Superman a dává přednost jiné filmové adaptaci. A to adaptaci Iliady, jež dostala název Troja.
A jak že to souvisí s Bradem Pittem? 17 milionů dolarů pro něj byla dostatečná suma k tomu, aby se vykašlal na scénář, který jej tak rozplakal, a který pro něj najednou nebyl moc zajímavý, a tak raději přijal roli Achillea. Roky utíkaly, já dospíval, a najednou se na www.comingsoon.net objevila informace, že režisér Darren Aronofsky (Pi, Rekviem za sen) přece jen svůj dlouholetý projekt jménem The Fountain (česky Fontána) zrealizuje. Avšak za zhruba poloviční rozpočet a s Hugem Jackmanem (Wolverine z trilogie X-Men) v hlavní roli.
Teď to sice může vypadat, že jsem si spletl web, ale opak je pravdou. Dnes totiž “zmini-recenzuji“ comicsovou adaptaci filmu The Fountain. „Oficiální“ dějový trojlístek odehrávající se v letech 1500-2000-2500 sice může znít na první pohled složitě, ale není tomu tak. Sám režisér Aronofsky, který napsal i tuto comicsovou adaptaci svého filmu, o něm tvrdí, že je to jen banální milostný příběh mezi mužem a jeho umírající ženou. Sakra, tak teď jsem prozradil hlavní zápletku. Jediným „skutečným“ příběhem totiž je ten, který se odehrává v roce 2000 a popisuje snahu doktora Toma najít zázračný lék pro svou umírající ženu Izzi, která současně píše knihu o vojákovi Tomasovi, který hledá strom života pro svou královnu Isabel ve Španělsku na přelomu 14. a 15. století. A jak do toho zapadá děj z roku 2500? Tam zase Tom putuj ve velké „bublině“ se stromem života k umírající hvězdě, která jim má pomoci zase vzkvést. Teď asi budete trochu zmateni, jelikož mám malý slovník, a tak neustále opakuji dokola pár slov, a navíc můj „styl vyprávění“ je opravdu příšerný (a to jste mě neslyšeli mluvit na živo), ale ono to opravdu není tak složité. Jistě, těch teorií ohledně těch dvou „vedlejších“ dějových linií je jistě více, ale já se přikláním k tomu, že se jedná o jakési dvě „metafory“ o „beznadějném“ hledání něčeho (léku),co není (teď bych mohl spoilerovat, ale raději nebudu), místo toho, aby se člověk smířil s osudem a „vychutnával“ si každý okamžik svého (společného) života (zase bych mohl spoilerovat). Sice jsem po tom, co hlavní hrdina „obroste“ (jen naznačuji), trochu znejistil, ale i tak si myslím, že jsem toto megadílo, co „redefinovalo“ sci-fi, a které bude (dle mého názoru) doceněno až za několik let až desetiletí (podobně jako 2001: Vesmírná odysea), docela pochopil Ano, přiznávám se. Léčím se na psychiatrii. A v posledních dnech zasáhlo rodinu úmrtí, takže mi to zpětně „pomáhá pochopit“ celý ten příběh o „fontáně života“. Teď jsem se trochu („překvapivě“) zamotal, ale comics je prakticky stejný jako film. Je tam sice pár rozdílů (na obálce je dokonce napsáno Director’s Cut), ale ty jsou způsobeny jednak tím, že Darren Aronofsky na film dostal podstatně méně peněz, než kolik by potřeboval, a taky kvůli přístupnosti. Těžko by mohl Hugh Jackman chodit nahý v „bublině“, ve které cestuje Vesmírem. A teď to, na co všichni jistě čekáte: Jak moc je famózní film, tak stejně tak je i comics! Co Aronofsky ve filmu divákům zprostředkovává prostřednictvím své geniální režie, to v comicsu dohání „kontroverzní“ a naprosto mistrovskou kresbou Kenta Williamse. Na konec musím říct, že jak filmová, tak i comicsová Fontána patří mezi absolutní špičku svého „formátu“ za rok 2006. Oproti Pride of Baghdad ztrácí hlavně v „údernosti“, a taky v tom, že The Fountain nemusí sednout každému. Hlavní plusem však je, že o tomto díle můžete přemýšlet několik dalších týdnů od jejího přečtení/shlédnutí.
P.S. Před pár lety Darren Aronosky připravoval snímek Batman: Year One, který však se stejnojmenným comicsem měl společného prakticky jen to, že jednak pojednával o počátcích Batmanem, a taky především to, že na scénáři spolupracoval i legendární Frank Miller. A můžu Vám říct, že scénář je opravdu „divný“. Když si odmyslím, že Batman se nejmenuje Batman, ale Bat-Man, že nenosí klasický oblek, nemá Batmobil, místo toho Lincoln Continental, a dokonce ani Alfred tam není, jen Little Al. Možná nejzajímavější na tom všem je, že Batman tady není žádný klaďas, naopak, je to docela nesympatická postava, která je vlastně svině, avšak likviduje ještě větší svině. Hlavním hrdinou tady je zlomený muž, a zároveň jediný slušný polda v Gothamu, James Gordon, jehož žena je těhotná, a tak se musí spojit s Batmanem, což mu není zrovna pochuti, aby očistil Gotham od „špíny“. Pochopitelně tenhle scénář nedostal od Warner Bros. zelenou. Přece jen takhle ultradrsná podívaná (opravdu, je to hodně drsné a hodně sprosté, v závěrečném souboji dokonce Batman zapíchne nůž do oka hlavnímu padouchovi) prostě není film „o Batmanovi pro masy“ (to ale o Batman začíná taky moc neplatí…). Zajímavostí je, že velkým kandidátem na hlavní roli byl americký rapper Eminem, což by byla skvělá volba. A proč Vám to říkám? Protože se scénář ke mně dostal, a tak jej mohu případným zájemcům poslat (je to zcela legální). Na hadru mám ale i další perly. Scénář Superman Lives od Kevina Smithe, Supermana od J.J. Abramse, Batman vs Superman od Andrew Kevina Walkera, 2 scénáře o Spider-Manovi od jamese Camerona… Prostě je toho moc, takže pokud bude mít někdo zájem, tak mohu sloužit.
Petr „bapi“ Hrubý
kliknutím na náhled zobrazíte obrázek v plné velikosti
20.4.2007 vložil různé Komentáře: 7