Zajímavosti
Chris Bachalo
Crew připravuje Smrt Neila Gaimana a Chrise Bachala. A to je super. Kdo za tím, ale stojí, kdo je za ní odpovědný. O panu Gaimanovi toho bylo napsáno víc než dost, ne tak o Chrisi Bachalovi, který zůstává pro většinou tuzemských čtenářů neznámou. A to je třeba napravit.
Chris se narodil roku 1965 v Kalifornii. A když v deseti letech viděl obálku sešitu, na které Swampthing kosil jakéhosi dinosaura, bylo jasno. Tehdy komiks získal dalšího člena do svých řad. Kariéru komiksového kreslíře ohrozil v jeho šestnácti letech profi test na střední škole, který mu narýsoval dráhu tesaře. Alergie na prach však Chrise donutila přemýšlet o jiném směru. Tady vidíte jak super taková alergie může být. Pod vlivem tuny komiksů, které se mu válely v pokojíčku se tak na povrch drala myšlenka komiksy nejen sbírat, ale i tvořit. Následovaly, tak kurzy kreslení a Univerzita v Long Beach, kterou opouští jako vyučený ilustrátor.
Už během školy posílal Bachalo ukázky svých prací do všech možných vydavatelství, to však stále zůstávalo bez odezvy. Po šesti měsících náhle přichází nabídka z DC, která nabízí práci na nové sérii Shade, the Changing Man. Ještě než Bachalo obdrží scénář k sérii Shade stačí nakreslit jedno číslo Sandmana, které je známé i českým čtenářům. Od Shadea si pak dává pauzu na jednorázový příběh ze série Legends of the Dark Knight a Death, the high cost of living (kde si ho vybírá sám Gaiman), aby se pak vrátil a pokračoval ještě pár let. Když se Shadem končí má na kontě téměř padesát čísel, což jak sám uznává bylo moc a přiznává, že měl sérii už dávno opustit.
Už během působení v DC však kreslí pro Marvel první číslo X-men Unlimited. Pod tíhou úspěchu příběhu mutantů Bachalo opouští DC a vrhá se do vod Marvelu. Tam zplodí první tři čísla Ghost Ridera 2099 a roku 1994 se podílí na vytvoření nové x-menovské řady zaměřené na teenagery - Generation X. Od mladých mutantů si pak odskakuje ke konkurenční Smrti a kreslí Death, The Time of Your Life. K teenage X-menům se vrací, aby je posléze opustil ve prospěch těch dospělých co zrovna řádili v řadě Uncanny X-men (číslo 355 vyšlo i česky v osmém čísle Total Filmu). Následuje krátké zaskočení k Vertigovské minisérii The Witching Hour, kterou napsal Jeph Loeb.
Se scénáristou Joe Kellym pak v roce 2000 Bachalo rozjíždí u nakladatelství Cliffhanger sérii Steampunk. Náplň této série je jasná už podle názvu, tak jen dodám, že se zde snoubí počátky techniky s magií. Původně 25ti dílná série však kvůli nezájmu čtenářů končí po dvanáctém sešitě. Po neúspěchu se vrací do světa Marvelu, kde udělá dvě čísla Ultimate X-menů a Ultimate War, což není nic menšího než konflikt ultimate verzí Avengers a X-menů. A aby to těm klasickým X-menům nebylo líto, tak si Bachala pozvou na sérii New X-men, kde asistuje Grantu Morrisonovi . Ještě než si od X-menů na chvíli odpočine vytvoří šestidílný příběh z jejich alternativní reality, kde nedávno vládnul Apocalypse. Ano, hádáte správně jedná se o Age of Apocalypse. Zmíněná pauza od X-menů přichází s Captainem Americou u kterého si střihnul šest čísel. Bachalův respektive Moralesův (scénárista) Cap Am je vůbec docela zajímavý. Jednak se celý příběh nese v linii "zcivilění" a Steve Rogers je tu spíš než za stoprocentního vojáka za sympaťáka co právě potkal fajn holku a nemůže se dočkat až bude zase s ní. A za další je tu vizuální stránka, která je zajímavá tím, že do pozadí jsou často kladeny opravdové fotografie. Zajímavý a nutno říct, že až tak nerušící nápad, jak se může zprvu zdát.
Nebyl by to ale Chris Bachalo, kdyby ho cesta osudu nezavedla zpět k nejslavnější týmovce Země a přilehlých galaxií. A protože změna je život, tak po návratu k Uncanny X-men, kde stačí udělat šest čísel, se přesouvá k sérii X-men. V té se u scénářů Mikea Careyho střídá s kolegou Humbertem Ramosem a připravuje se na jubilejní dvousté číslo.
Teď už sice víme co všechno má Bachalo na svědomí, nevíme, ale jak. A koho jiného se zeptat než samotného tvůrce. Na otázku, jak by popsal svůj styl, tak Bachalo odpovídá: "Rozhodně to není realistické jako to co dělá Alex Ross nebo Bryan Hitch. Není to ani manga nebo cartoon styl. Je to něco mezi tím a sám nevím, jak bych to nazval. Myslím, že je to mainstreamový styl. Na to se těžko odpovídá." Co k tomu dodat? Snad jen to, že postupem času se víc blíží tomu cartoonu. Krásně je to vidět, když si vedle sebe položíte první čísla Generation X a čísla na kterých pracoval po návratu do série. Slušností je také zmínit Bachalovo detailní rozkreslování pozadí, kdy se věnuje každému detailu a my, tak můžeme spočítat kolik cihel měla právě rozbořená zeď. U Steampunku však až přehnaná detailnost a tmavé ladění barev způsobovalo skoro nečitelnost a každý obrázek se musel luštit delší než obvyklou dobu. Tato výtka však padá i na bedra inkera a coloristy.
Zajímavé by bylo zeptat se scénáristů na spolupráci s Bachalem. Ten je totiž znám svým liberálním přístupem ke scénářům, kdy přidává a odebírá panely na stránkách podle toho jak to sám uzná za vhodné. Typické je pro něj také dělení stran na jakési mřížky, hlavně při rozhovorech.
Chris Bachalo zkrátka není žádný noname, mít na kontě spolupráci s extraligovými scénáristy jako jsou Gaiman, Morrison nebo Loeph už něco znamená. A když už jsem u těch scénáristů, na otázku s kým by rád spolupracoval hází do éteru jméno Gartha Ennise. Pro mě osobně je tohle kombinace, kterou bych si nechal líbit hned. Stejně tak Batmana a Spideyho, které by si Chris mile rád střihnul, jen kdyby u toho Spider-mana nebylo tolik budov, ty totiž kreslí moc nerad.
Jan Čapek
kliknutím na náhled zobrazíte obrázek v plné velikosti
6.6.2007 vložil různé Komentáře: 2